EWIDENCJE UPROSZCZONE

Najprostszą formą rozliczania się z podatku dochodowego przeznaczoną dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą są zryczałtowane formy opodatkowania podatkiem dochodowym czyli ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa. W pierwszym przypadku płaci się podatek według ustalonych stawek procentowych od osiągniętego przychodu; w przypadku karty podatkowej ustaloną przez naczelnika urzędu skarbowego kwotę, niezależną od faktycznie osiągniętych przychodów.
Nie wszyscy jednak i nie przy każdym rodzaju prowadzonej działalności mogą korzystać z tych form opodatkowania. Ważne aby przy wyborze wziąć pod uwagę przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności i wysokość przewidywanych w danym roku przychodów i ponoszonych kosztów.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

W przypadku ryczałtu podatek płacą Państwo tylko od uzyskanych przychodów, nie pomniejszając ich o koszty poniesione w związku z ich uzyskaniem z wyjątkiem generalnie składek opłaconych na własne ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Polecam tą formę szczególnie tym, którzy świadczą usługi a przy tym generują niewielkie koszty działalności, gdzie największym z nich jest tak naprawdę własna praca oraz oczywiście działającym w handlu czy gastronomi gdzie stawki podatku są relatywnie niskie. Stawki zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynoszą w zależności od rodzaju działalności: 20% (przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów); 17%; 8,5%; 5,5%; 3%. Opodatkowanie ryczałtem można stosować również do opodatkowania przychodów z tytułu najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze, które nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Stawka ryczałtu wynosi w tym przypadku 8,5 % do kwoty 100.000 zł. Od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.
Co ważne, przychodów opodatkowanych w formie ryczałtu nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej, czyli tych z umowy o pracę lub emerytury. Nie można również skorzystać z możliwość wspólnego rozliczenia podatkowego z małżonkiem oraz na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Przy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mają Państwo możliwość opłacania ryczałtu na dwa sposoby: miesięcznie lub kwartalnie – zawsze w terminie do dnia 20 następnego miesiąca lub kwartału. W terminach płatności ryczałtu nie ma obowiązki składania deklaracji podatkowych. Wyliczony podatek zryczałtowany pomniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacone w danym miesiącu lub kwartale. Natomiast rocznego rozliczenia dokonuje się poprzez złożenie deklaracji PIT-28 do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Karta podatkowa

Karta podatkowa jest adresowana do przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą o stosunkowo niewielkich rozmiarach, a mimo to osiągają wysokie dochody. Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala - na Państwa wniosek  - naczelnik urzędu skarbowego w decyzji wydawanej odrębnie na każdy rok podatkowy. Dzięki temu można precyzyjnie określić wysokości płaconego w danym roku podatku. Aby skorzystać jednak z tej formy opodatkowania należy prowadzić tylko określone rodzaje działalności w zakresie szczegółowo określonym w załącznikach do ustawy oraz spełniać pozostałe warunki z niej wynikające. Przykładowo nie mogą z karty podatkowej korzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzą już działalność innego rodzaju niż ta którą chcą opodatkować z zastosowaniem karty podatkowej lub gdy małżonek prowadzi działalność w tym samym zakresie. Nie można też prowadzić działalności poza terytorium Polski. Nic natomiast nie stoi na przeszkodzie, aby będąc opodatkowanym w formie karty podatkowej być jednocześnie zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.
Zaletą karty podatkowej jest fakt, że prowadząc działalność opodatkowaną w tej formie, zwolnieni są Państwo od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Decydując się na opłacanie karty podatkowej powinni Państwo pamiętać o jednej ważnej rzeczy, że podobnie jak w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tracą możliwość wspólnego rozliczenia podatkowego z małżonkiem oraz na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Podatek w formie karty podatkowej należy wpłacać na rachunek urzędu skarbowego do 7 dnia następnego miesiąca, a za grudzień do 28 grudnia danego roku.  Podatek można obniżyć jedynie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacone w danym miesiącu. Natomiast rocznego rozliczenia w postaci składanej deklaracji PIT-16A, należy dokonać w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.